Veelgestelde vragen
Heb je nog vragen? Onder het onderdeel Veelgestelde vragen hieronder vind je de antwoorden. Wil je meteen aan de slag? Ga voor meer informatie naar het onderdeel Tutorials hieronder. Heb je het antwoord op je vragen niet gevonden? Bezoek ons verkopersforum of neem contact op met onze ondersteuning voor verkopers (hiervoor moet je inloggen op Seller Central).

Fulfillment by Amazon: Overzicht

Wat is Fulfillment by Amazon?
Fulfillment by Amazon (FBA) helpt verkopers om hun online bedrijf in eigen land en internationaal uit te breiden door gebruik te maken van de fulfillmentmogelijkheden en -expertise, bekroonde klantenservice en betrouwbare en snelle gratis verzendmethoden van Amazon.

Met Fulfillment by Amazon kun je je producten opslaan in de fulfillmentcentra van Amazon, waar wij ze direct inpakken en versturen naar je klanten.

Fulfillment by Amazon is mogelijk voor alle productcategorieën die beschikbaar zijn in je Amazon verkopersaccount en kan worden gebruikt door elke verkoper die dit wil uitproberen. Het maximale gewicht per item voor Fulfillment by Amazon is 30 kilo. Ook als je niet via Amazon verkoopt, kun je Fulfillment by Amazon uitproberen door een paar producten of een hele vrachtwagen vol te versturen.

Je betaalt geen aanmeldkosten of extra abonnementskosten; je betaalt alleen voor de diensten die je gebruikt en zodra je iets verkoopt.
Waar bevinden de fulfillmentcentra van Amazon zich?
We hebben meer dan 20 fulfillmentcentra in Europa, onder andere in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.
Hoe meld ik me aan voor Fulfillment by Amazon?
Als je je nog niet hebt aangemeld voor Verkopen via Amazon, dan kun je een Amazon Verkopersaccount aanmaken en tijdens je registratie Fulfillment by Amazon aan je account toevoegen.

Als je al via Amazon verkoopt, kun je Fulfillment by Amazon aan je account toevoegen door de Gebruikersovereenkomst voor Fulfillment by Amazon te accepteren. Volg hierna de online instructies om het eenvoudige aanmeldproces af te ronden.
Hoe kunnen klanten mijn door Amazon geleverde producten herkennen op Amazon.nl?
Bij producten die door Amazon worden geleverd staat het logo “Fulfillment by Amazon”, zodat klanten weten dat Amazon verantwoordelijk is voor het verpakken en verzenden, de klantenservice en het afhandelen van retouren.
Helpt Fulfillment by Amazon mij om de Amazon Buy Box te winnen?
Je producten op Amazon.nl en andere Amazon-markten in de EU die door Amazon worden verzonden, worden op dezelfde manier behandeld als aanbiedingen van Amazon. Dat wil zeggen dat ze worden gesorteerd op itemprijs exclusief verzendkosten. FBA kan je een voordeel geven op je concurrenten omdat je producten zichtbaarder zijn voor miljoenen zeer gewaardeerde Amazon Prime-klanten. FBA helpt je bovendien om de Featured Merchant-status te bereiken en die is vereist om mee te dingen voor de Buy Box. Fulfillment by Amazon helpt je ook mee te dingen naar de Buy Box voor mediaproducten (boeken, muziek, video's of dvd's) als aan alle criteria is voldaan.
Wat zijn de verzendopties voor producten die door Amazon worden verstuurd?
Bestellingen die door Amazon worden verzonden, worden op dezelfde manier behandeld als alle andere Amazon-bestellingen. Uw klanten kunnen dus gebruikmaken van gratis bezorging, Amazon Prime en/of Amazon Cadeauverpakking.
Ik gebruik een integrator voor het beheer van mijn online business. Kan ik integrators gebruiken op Amazon.nl?
Ja, het is mogelijk om oplossingen van derden (integrators) te gebruiken voor het beheren van je lijsten, bestellingen, betalingen, overzichten en meer op Amazon.nl. We raden je aan om contact op te nemen met jouw integrator om te begrijpen welke diensten zij leveren voor Amazon.nl.

Kosten van Fulfillment by Amazon

Hoeveel kost Fulfillment by Amazon?
De kosten van Fulfillment by Amazon zijn afhankelijk van:

- De afmetingen en het gewicht van het item (standaard of extra groot).
- Het kanaal via waar het item wordt verkocht (amazon.nl, een van de andere Europese Amazon-websites of een ander verkoopkanaal dat niet van Amazon is).

Er worden kosten berekend voor het afhandelen van bestellingen en voor voorraadopslag. Voor alle eenheden die in een fulfillmentcentrum van Amazon zijn opgeslagen worden de opslagkosten berekend per kalendermaand en op basis van je gemiddelde dagelijkse volume in kubieke meters. Bovenop deze standaard opslagkosten betaal je twee keer per jaar kosten voor langdurige opslag voor eenheden die zes maanden of langer in een fulfillmentcentrum van Amazon zijn opgeslagen.

Meer informatie over de definitie van standaard/extra grote items en over de precieze kosten van Fulfillment by Amazon (zowel voor het afhandelen van bestellingen als voor voorraadopslag) vind je in het prijsoverzicht onder het kopje Kosten van Fulfillment by Amazon op onze marketingwebsite.

Is er een tool waarmee ik de kosten van FBA eenvoudig kan berekenen?
Je kunt onze FBA Inkomstencalculator gebruiken als richtlijn om het verschil te berekenen tussen de kosten van eigen levering en levering door Amazon.
Hoe worden de kosten voor Fulfillment by Amazon in rekening gebracht?
Alle kosten worden op het moment van verkoop afgetrokken van het totale bedrag dat de koper voor het item betaalt. Het resterende bedrag staat in het onderdeel Betalingen in de tab Overzichten van je Amazon-verkopersaccount en wordt uiteindelijk uitbetaald op je bankrekening.
Ontvang ik een tegoed voor levering van items die door Amazon zijn geleverd?
Sommige bestellingen die door Amazon worden geleverd komen volgens de verzendregels van Amazon in aanmerking voor gratis verzending. In dat geval brengen we de klant geen verzendkosten in rekening en verrekenen we ook geen verzendkosten met je Amazon-verkopersaccount.

Als aan een klant kosten in rekening worden gebracht voor verzending en/of cadeauverpakkingen, dan maakt deze opbrengst deel uit van je verkooptransactie en wordt deze samen met de opbrengst van de prijs van het item overgemaakt naar je Amazon-verkopersaccount. Deze opbrengsten staan onder "Verzending" en "Cadeauverpakking" in je Schikkingsrapport. Vervolgens berekenen we je hetzelfde bedrag voor eventuele verzend- en/of cadeauverpakkingskosten als we de koper in rekening hebben gebracht. Dit soort transacties worden "Terugvordering verzending" of "Terugvordering cadeauverpakking" genoemd in het Schikkingsrapport. In sommige gevallen zijn de transacties voor "Verzending" of "Terugvordering cadeauverpakking" lager dan het bedrag dat oorspronkelijk is overgemaakt naar je Amazon-verkopersaccount. Dit is echter niet van invloed op het bedrag dat door de koper is betaald voor verzending en/of cadeauverpakkingen.
Moet ik nog steeds de kosten voor Verkopen via Amazon betalen voor items die ik verkoop via Fulfillment by Amazon?
Alle verkopers moeten verkoopkosten betalen op de aankoopprijs van het item omdat ze er voordeel bij hebben om hun producten via een of meer Amazon-markten te verkopen.

Deze kosten zijn afhankelijk van de productcategorie en de Amazon-markt waarop je item is vermeld. Raadpleeg het prijsoverzicht van Verkopen via Amazon om de kosten per verkoop te bepalen voor een product dat via Amazon.nl wordt besteld.

Voor zendingen die op jouw verzoek zijn verstuurd voor bestellingen via andere sites dan Amazon (bijvoorbeeld een bestelling die via je eigen website is gedaan) worden geen kosten voor Verkopen via Amazon in rekening gebracht.
Hoe worden de kosten voor Fulfillment by Amazon gefactureerd?
We sturen je elke maand per e-mail een elektronische factuur voor eventuele kosten en andere bedragen die je moet betalen. Je moet bovendien je creditcardgegevens invullen en ons autoriseren om eventuele kosten in rekening te brengen op je creditcard. Als je gebruikmaakt van Verkopen via Amazon, trekken we normaal gesproken de kosten van opbrengsten die op je verkopersaccount zijn bijgeschreven af en houden we de kosten in op je vergoedingen.

Producteenheden voorbereiden voor Fulfillment door Amazon

Welke opties zijn er om producten individueel te etiketteren?
De eerste keer dat je je productvermeldingen aanmeldt voor Fulfillment by Amazon moet je selecteren of je voor je voorraad bestaande UPC- of EAN-streepjescodes wilt gebruiken (i.e. samengevoegde voorraad zonder etiket) of dat je etiketten wilt gebruiken voor individuele eenheden (i.e. geëtiketteerde voorraad). In het laatste geval moet het etiket helemaal over de oorspronkelijke streepjescode heen worden geplakt.

Als je je voorraad samenvoegt, kan Amazon je voorraad afhandelen in combinatie met de voorraad van dezelfde producten in dezelfde staat van Amazon of van andere verkopers. Als iemand een item uit jouw voorraad bestelt, maken we geen fysiek onderscheid tussen jouw voorraad en die van andere verkopers. Zo kunnen we bestellingen van klanten efficiënter verwerken.

Houd er rekening mee dat de optie voor samengevoegde voorraad zonder etiket verwijst naar individuele producteenheden, niet de verzending. Voor alle verzendingen naar onze fulfillmentcentra zijn dus nog steeds verzendetiketten en pakbonnen nodig.
Hoe print ik etiketten voor mijn producteenheden?

Als je een nieuwe zending maakt via de optie “Voorraad verzenden/aanvullen” op de pagina “Voorraad die door Amazon wordt geleverd” van je verkopersaccount of als je aan een zending werkt die nog niet is afgerond, vul je de zogenaamde "verzendworkflow” in. Deze tool, die je helpt een zending voor het fulfillmentcentrum van Amazon voor te bereiden, bestaat uit verschillende stappen waarmee je je zending kunt aanpassen op basis van een aantal opties binnen elke stap. Als er voor je voorraadzending etiketten nodig zijn, kun je eenheidsetiketten printen tijdens de verzendworkflow. Op de etiketten staat de productnaam zodat je het etiket op het juiste product kunt plakken.

Zelfklevende etiketten zijn te koop in elke kantoorboekhandel of je kunt ze bestellen via de Amazon-website.
Kan Amazon de etiketten voor me op de producteenheden plakken?
Ja. Als je een nieuwe zending aanmaakt via de optie “Voorraad verzenden/aanvullen” op de pagina "Voorraad die door Amazon wordt geleverd" van je verkopersaccount of als je aan een zending werkt die nog niet is afgerond, vul je de zogenaamde “verzendworkflow” in. Deze tool helpt je stap voor stap je zending naar een fulfillmentcentrum van Amazon voor te bereiden en biedt je de mogelijkheid om op productniveau de Amazon etiketteringservice te selecteren.

Ga naar het prijsoverzicht van Fulfillment by Amazon op onze marketingwebsite voor meer informatie over de kosten van deze service
Waar moet ik verder rekening mee houden als ik producten voorbereid voor FBA?
Elke eenheid die je naar ons verzendt moet klaar zijn om door ons te worden verpakt en verstuurd naar klanten. Breekbare items moeten bijvoorbeeld individueel worden verpakt in beschermend verpakkingsmateriaal, zoals piepschuim of noppenfolie. Anders behoudt Amazon zich het recht voor om deze items naar je terug te sturen. Bekijk voor meer informatie de tutorials over het voorbereiden van producten voor FBA.

Producteenheden naar Amazon verzenden

Hoe moet ik mijn producteenheden verpakken voor verzending naar Amazon?
Er zijn twee opties voor het verpakken van producten die je naar een fulfillmentcentrum van Amazon stuurt.

Individuele items: elke doos bevat een of meer items in verschillende hoeveelheden en verschillende staat.

Items per doos verpakt: alle items in een doos hebben dezelfde SKU en dezelfde staat. Alle dozen met hetzelfde item bevatten dezelfde hoeveelheid van dat item. Zodra het fulfillmentcentrum een dergelijke zending ontvangt, wordt één item uit de doos gescand en wordt de doos in het magazijn geplaatst. Omdat de eenheden allemaal hetzelfde zijn, hoeven ze niet apart te worden gescand.

Houd er rekening mee dat een zending alleen kan bestaan uit individuele items of per doos verpakte items. Als je voorraad beide bevat, moet je twee aparte zendingen aanmaken.
Hoe selecteer ik een verzendmethode en transportdienst voor mijn zending naar Amazon?
Als je een nieuwe zending aanmaakt via de optie “Voorraad verzenden/aanvullen” op de pagina "Voorraad die door Amazon wordt geleverd" van je verkopersaccount of als je aan een zending werkt die nog niet is afgerond, vul je de zogenaamde “verzendworkflow” in. Deze tool, die je helpt je zending naar een fulfillmentcentrum van Amazon voor te bereiden, bestaat uit verschillende stappen waarmee je je zending kunt aanpassen op basis van een aantal opties in elke stap. In een van deze stappen kun je uit een van de volgende verzendmethoden kiezen:

- Bezorging van kleine pakketten (SPD's) bestaan uit eenheden die in individuele dozen zijn verpakt met individuele etiketten voor bezorging.

- Minder dan vrachtwagenlading (LTL) combineert individuele doospallets voor bezorging. De vrachtwagen kan ook andere zendingen naar andere bestemmingen bevatten.

- Volledige vrachtwagenlading (FTL) combineert individuele doospallets voor bezorging. De vrachtwagenlading bestaat uit voorraad van één zending met één bestemming.

De vereisten voor verzending en routering van Fulfillment door Amazon zijn van toepassing op alle dozen die naar fulfillmentcentra van Amazon worden verstuurd, ongeacht of het gaat om bezorging van kleine pakketten of LTL/FTL. Lees deze vereisten zorgvuldig om er zeker van te zijn dat je zending wordt geaccepteerd in het fulfillmentcentrum.

Zodra je je verzendmethode hebt geselecteerd en je je zending naar ons verstuurt met een gewone transportdienst, kun je de volgende informatie van de transportdienst in de “verzendworkflow” invullen zodat we je items onderweg kunnen volgen:

- tracking-nummer(s) voor bezorging van kleine pakketten
-het nummer van het cognossement (BOL) en het PRO-/vrachtbriefnummer voor LTL/FTL-zendingen

Om teleurstellingen te voorkomen adviseren we je met klem om je zendingen te versturen via een gerenommeerde transportdienst. Het is niet toegestaan om je zendingen naar de fulfillmentcentra van Amazon te vervoeren met particuliere voertuigen.
Hoe genereer ik verzendetiketten?
Als je kiest voor bezorging van kleine pakketten, dan moet je pakbonnen en verzendetiketten (één per doos) printen in de “verzendworkflow”. Plaats de pakbon in de doos, bovenop de items zodat hij meteen zichtbaar is als de doos wordt geopend in het fulfillmentcentrum. Verzendetiketten met het bezorgadres en retouradres moeten op de buitenkant van elke goed afgesloten doos worden geplakt, samen met het etiket van de transportdienst.

Als je kiest voor een verzending van minder dan een vrachtwagenlading, moet je doosetiketten (één per doos) printen en ze op de buitenkant van elke doos plakken zodat ze zichtbaar zijn wanneer de pallet wordt uitgepakt in het fulfillmentcentrum. Verder moet je midden boven aan alle vier zijden van de in plastic verpakte pallet een palletetiket plakken.

Zelfklevende etiketten zijn te koop in elke kantoorboekhandel of je kunt ze bestellen via de Amazon-website.
Kan ik voorraad van overzeese leveranciers direct naar Amazon laten sturen?
Nee. Verkopers moeten voor zendingen van overzeese leveranciers eerst de import en douane-inklaring regelen voordat ze de zending naar ons centrum sturen. Amazon mag niet worden gebruikt als de consignator, geregistreerde importeur of eindbestemming van overzeese zendingen.
Wie is verantwoordelijk voor schade aan of verlies van producten tijdens de verzending naar het fulfillmentcentrum van Amazon?
De meeste transportdiensten zijn beperkt aansprakelijk voor schade of verlies tijdens het transport, afhankelijk van de oorzaak. Als je eenheden zijn beschadigd, adviseren we je een schadeclaim in te dienen bij je transportdienst. Amazon is niet verantwoordelijk voor schade onstaan tijdens de verzending naar het fulfillmentcentrum.

Bevestiging van productontvangst door Amazon

Zijn mijn producten veilig in de fulfillmentcentra van Amazon?
Alle fulfillmentcentra van Amazon zijn beveiligd en beschikken over klimaatbeheersing en verregaand geautomatiseerde processen voor het verzamelen, verpakken en verzenden van producten voor een veilige en snelle verzending van bestellingen van verkopers. De centra beschikken onder andere over:

- 24 uurs beveiliging door bewakingspersoneel
- Volledig geautomatiseerde draadloze tracking van bestellingen via een computernetwerk in het hele centrum
- Opslagruimte met klimaatbeheersing en vochtigheidsregeling
- Extreem veilige opslag in kooien
Vergoedt Amazon de kosten van producteenheden die verloren of beschadigd raken in het fulfillmentcentrum?
We houden ons aan hoge normen wat betreft het beheer van jouw voorraad. In het geval Amazon de verantwoordelijkheid op zich neemt om je de vervangingswaarde van een item uit te betalen zoals vastgelegd in onze Overeenkomst voor zakelijke oplossingen van Amazon Services Europa, vergoeden we de waarde op basis van onze schatting van een eerlijke marktwaarde.

Een verwijderingsbestelling (retourzending of verwijdering) van producteenheden aanvragen

Wat is een verwijderingsbestelling?
Dit kan een retourzending van een producteenheid terug naar jou zijn of een verwijdering van de merchandising door het fulfillmentcentrum.
Hoe lang duurt het voordat ik het item/de items terug heb?
De verwerking van retouraanvragen neemt normaal gesproken 10 tot 14 werkdagen in beslag voor verzameling, verpakken en verzenden.
Kan ik het item/de items laten terugsturen naar aan adres in een ander land dan mijn eigen markt?
Welke kosten brengt Amazon in rekening voor een verwijderingsbestelling van mijn items?
De kosten van verwijdering van voorraad zijn voor rekening van de verkoper. Raadpleeg het prijsoverzicht van Fulfillment by Amazon op onze marketingwebsite voor de kosten van het retourneren en verwijderen van eenheden.
Hoe worden de kosten voor een verwijderingsbestelling in rekening gebracht?
Je ontvangt binnen 45 dagen na de datum van de verwijderingsbestelling een factuur.

Afhandelen van bestellingen

Als een item wordt verzonden, hoe maakt Amazon het dan voor de klant duidelijk dat het item door mij is verkocht?
Je naam staat niet op het etiket op het item of op het verzendetiket dat de koper ontvangt, maar staat wel op de pakbon die in de doos zit.
Welke verzendmethoden gebruikt FBA?
De verzendmethode is afhankelijk van de keuze van de koper. Bekijk de levertijden voor de verschillende verzendmethoden voor meer informatie.

Afhandeling van klantvragen, feedback en retouren

Handelt Amazon alle klantvragen af over producten die door Amazon zijn verzonden?
Voor producten die je via Amazon verkoopt, handelen wij alle klantenservice af die te maken heeft met de verzending van je producten. Klantvragen over het product zelf en andere vragen die niet met de verzending te maken hebben, zoals verzoeken om een btw-factuur, moeten door jou worden afgehandeld.
Wat gebeurt er met feedback over producten die door Amazon zijn verzonden?
Kopers kunnen feedback geven over de verkoper van bestellingen die door Amazon zijn afgehandeld. We filteren of verwijderen geen feedback die niet specifiek over de verzending van de bestelling gaat.

Als Amazon de verzending niet juist afhandelt en dit leidt tot negatieve feedback voor de verkoper, dan verwijderen we de negatieve feedback onder de volgende voorwaarden:
- Het verkochte product is verzonden door Amazon
- De beoordeling van de koper bedraagt 1 t/m 3 sterren
- De koper beantwoordt de vraag 'Item zoals beschreven' met 'Ja'
- De koper beantwoordt de vraag 'Op tijd geleverd' met 'Nee'
Verstrekt Amazon btw-facturen aan de klant voor mijn producten die door Amazon zijn verstuurd?
Amazon verstrekt geen btw-facturen uit naam van verkopers. Het is jouw verantwoordelijkheid om aan alle wettelijke vereisten te voldoen voor het verstrekken van btw-facturen aan kopers van jouw producten. Als je niet zeker weet wat deze vereisten zijn, dan adviseren we je dringend om contact op te nemen met de Belastingdienst of met een belastingadviseur.
Handelt Amazon alle retourzendingen en terugbetalingen af voor producten die door Amazon zijn verzonden?
Amazon handelt retourzendingen en terugbetalingen af ons retourbeleid, de FBA-servicevoorwaarden en de Servicevoorwaarden voor verkopen via Amazon. Ons Online Ondersteuningscentrum voor retourzendingen bevat hulppagina's en informatie voor klanten over hoe ze contact met ons kunnen opnemen. Als de klant een product wil retourneren, verwijzen we de klant door naar ons online retourencentrum. Als de klant een retourzending of terugbetaling aanvraagt voor een product dat je niet via de Amazon-website hebt verkocht (i.e. een multikanaal-fulfillmenteenheid), dan ben jij verantwoordelijk voor de retourzending en/of de terugbetaling.
Wat gebeurt er met producten die klanten retour zenden?
Als de eenheid via Amazon is verkocht en we constateren dat het geretourneerde product nog kan worden verkocht in dezelfde staat als waarin het staat vermeld op de website, plaatsen we de eenheid automatisch terug in je voorraad die beschikbaar is voor verkoop. Als we constateren dat het product niet langer kan worden verkocht in dezelfde staat als waarin het staat vermeld op de website, markeren we het als niet verkoopbaar in je Amazon-verkoopaccount. Als je ons niet binnen 90 dagen laat weten of je de eenheid wilt laten verwijderen of terugsturen naar jou, kunnen we zelf besluiten om het te verwijderen of terug te sturen.
Hoe weet ik welke producten naar Amazon zijn geretourneerd en waarvoor de koper het aankoopbedrag heeft terug ontvangen?
In het onderdeel overzichten voor Fulfillment by Amazon in je Amazon-verkoopaccount vind je onder klantconcessies een downloadbaar overzicht met retourzendingen.

In het onderdeel betalingen van de tab Overzichten van je Amazon-verkopersaccount vind je alle terugbetalingen aan klanten.
39 € (excl. btw) per maand
Heb je slechts enkele producten te koop? Meld je aan om een Individuele Verkoper te worden ›